Трафикът на хора - милиони, изкарани почти без риск

Наскоро над 300 полицаи претърсиха жилища в седем федерални провинции в Германия и арестуваха редица заподозрени. По същото време и австрийските сили за сигурност провеждат операция срещу каналджийските банди. Властите съобщават за "международен удар на полицията срещу организирания трафик на хора". През август в Бавария германската полиция откри един ТИР без шофьор. Измежду превозваните стоки са се сврели 20 афганистанци. Всеки от тях е платил по 5000 евро, за да бъде превозен от Будапеща до Германия. Същия месец унгарски специални части заедно с полицаи от Германия арестуват един сириец и един унгарец. Те са заподозрени, че се занимават с трафик на хора. Това са само няколко примера за безбройните иначе операции на германската полиция срещу трафика на хора. Особено важна роля играе сътрудничеството с властите на другите европейски държави. През септември бяха извършени арести в Италия, Белгия, Франция и Швеция. През границите на Бавария с Чехия и Австрия пристигаха най-голям брой от бежанците, пътували по Балканския маршрут. Друга голяма част от тях достигаше германска територия през Италия.

От есента на 2015 г. беше въведен контрол по тези вътрешни европейски граници, който беше продължен до 2017 г. Само в Бавария м.г. са разследвани около 3600 души, заподозрени в трафик на хора. Предполага се, че те са вкарали в Германия близо 10 000 нелегални мигранти. През т.г. бяха назначени допълнителни съдии и прокурори. Федералната полиция също така получи подкрепление от 7000 допълнителни сътрудници. 

"Аз исках само да помогна",  изречение чуват най-често полицаите от задържаните каналджии, пише в. "Ди Велт". Престъплението "трафик на хора" е описано в параграф 96 и 97 от Закона за правото на пребиваване в Германия. На наказание подлежи всеки, които извлича изгода от нелегалното вкарване на едно или повече лица на територията на Германия. Законът предвижда строги наказания, когато трафикантите действат като организирана банда и застрашат живота на мигрантите. Законът предвижда наказание до 15 години затвор за лицата, по чиято вина са загинали нелегални имигранти.

Един подобен случай в Австрия предизвика огромно възмущение през 2015 г. В ТИР от Унгария австрийските полицаи откриха труповете на 71 бежанци, като в този случай се оказаха замесени и българи. Окръжният съд във Франкфурт на Одер пък осъди един сириец на четири години затвор за "каналджийство, довело до смърт". Сириецът е организирал транспорта на бежанци от Турция до гръцките острови. За "услугата" получил по 2400 евро на човек. Двигателят на претъпканата лодка отказал и тя потънала. При инцидента загинаха петима души.

Трафикантите на хора стават все по-изобретателни. Отскоро те предлагат на бежанците и експресна "услуга" - прехвърляне до Германия само за 24 часа. Малцина обаче могат да си я позволят. Откакто тъй нареченият Балкански маршрут е затворен, за бежанците и мигрантите стана много по-трудно да продължат пътя си от Гърция към Северна и Западна Европа. Смята се, че повече от 50 000 души са заклещени в Гърция и напразно чакат границата с Македония да бъде отворена отново. Много от тях са загубили надежда, че това някога ще се случи, и търсят всякакви алтернативни варианти да продължат пътя си към Европа. Тук на помощ идват каналджиите, които стават все по-изобретателни. Отскоро трафикантите предлагат нов тип "услуга", наречена ВИП трансфер. По информация на в. "Билд" тя предлага експресно прехвърляне до Германия - само за 24 часа. Пътуването е със самолет, а цената на цялата "услуга" е 3500 на човек. Един бежанец е съобщил на изданието, че трафикантите включвали бежанците, които могат да си платят за този луксозен трансфер, към туристически групи. Във всяка една група от 30-40 души имало по трима или четирима бежанци, е научил вестникът. Цената на "услугата" включва изработването на фалшиви паспорти и издаването на виза. Експертите са убедени, че със сигурност има бежанци или мигранти, които по този начин са успели да се доберат до Германия. Но никой не може да каже с точност какъв е техният брой, пише сп. "Фокус". Предлагат се и други варианти за нелегално прехвърляне на хора в Европа. Един от тях е пътуване с ТИР до Италия - в специални тайници. Цената е 1700 евро на човек и включва прехвърляне с ферибот до италианско пристанище, а оттам с камион до северната граница на Италия. По-нататък бежанците трябва да преминат пеша през Алпите на път за Германия. По-скъпата разновидност на този вариант представлява пътуване също с камион, което започва в Атина, преминава последователно през Албания и Италия, за да приключи чак в Германия. Цената на тази "услуга" е 3000 евро на човек, пишат няколко немскоезични издания.

Междувременно Европа затвори границите и се капсулира. През април влезе в сила Споразумението за бежанците с Турция, съгласно което Анкара се задължи да приема обратно бежанци от Гърция, които нямат право на убежище в ЕС. Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер заяви: "Успяхме да разрушим бизнес модела на трафикантите". Експертите от германското министерство на вътрешните работи обаче са скептични - те са наясно, че хората, които разполагат с достатъчно пари, за да платят на трафикантите, пак ще се отправят на път, коментира "Дойче веле". По данни на вътрешното министерство в Берлин всеки ден стават стотици нелегални преминавания на германската граница. Европол нарича каналджийството "най-бързо разрастващата се форма на организирана престъпност". Германското МВР оценява риска за организаторите на нелегалния трафик като минимален поради "изключително добре изградените организационни структури". Силите за сигурност залавят най-често шофьорите, които поемат най-висок риск, а печелят най-малките суми.

ЕС търси решения, за да предотврати и смъртта на хилядите бежанци в Средиземно море. Върховният комисариат за бежанците към ООН настоява за "създаването на легални пътища към Европа за нуждаещите се от закрила лица". Правозащитни организации като Pro Asyl и Мedico international предупреждават, че липсата на подобни легални пътища обезсмисля войната срещу каналджиите. Показателно е какво споделят много от онези, които са пристигнали в Европа с помощта на трафиканти на хора. "Няма никакво значение дали Европа ще предприеме нещо срещу каналджиите или не. Хората в беда винаги ще намерят начин да избягат. Аз отново бих сторил същото, защото в Дамаск отдавна вече щях да съм вече мъртъв", казва сириецът Алаа Хауд.

в-к "Сега"

 

 

Връзки